Un festival de teatru care îi poartă numele


Liviu Mihăilă, preşedintele Asociaţiei Fălticeni Cultural şi preot, a vorbit pentru "Weekend Adevărul" despre importanţa Festivalului "Grigore Vasiliu Birlic" din oraşul natal al artistului, organizat anual din 2011. La fiecare ediţie se adună cam 250 de persoane din ţară, iar echipa alcătuită din profesori şi elevi se ocupă de eveniment. Mihăilă a crescut în Fălticeni, unde cei din jur îşi aduceau rareori aminte de Grigore Vasiliu. "Birlic e considerat unul dintre cei mai mari actori de comedie şi în zona noastră, în Bucovina, nu exista un astfel de festival. Ne-a inspirat Ideo Ideis de la Alexandria. De ce nu s-ar fi putut întâmpla şi aici, unde s-au născut multe personalităţi?", spune Mihăilă. Au înfiinţat şi o trupă de teatru de liceeni şi au pus în scenă diverse spectacole. "Viaţa culturală a oraşului s-a revigorat", crede el acum. "Principalul scop al asociaţiei a fost acest festival, dar am mai avut un scop de salvare, să zicem, a Casei de Cultură, din administrarea Primăriei, care nu mai avea activitate. În urma festivalului, s-a transformat în Centrul Cultural «Grigore Vasiliu Birlic». Ca în multe oraşe din România, casele de cultură au rămas ca cinematografele: părăsite". Până anul acesta, au colaborat cu mai mulţi regizori şi actori, cel mai recent cu Vlad Rădescu. Le-au mai fost alături actori precum Draga Olteanu Matei, Dorel Vişan, Adela Mărculescu, Vladimir Găitan, Catrinel Dumitrescu şi Emil Hossu.

"Maestre, chiar aşa prost joc?"


În 2010, Mihăilă se afla prin Piatra Neamţ, unde a cunoscut-o pe Draga Olteanu Matei. I-a zis atunci în ce localitate a copilărit, iar actriţa, bucuroasă de legătura cu Birlic, i-a împărtăşit o întâmplare din timpul unui spectacol, dar şi cum a ajutat-o Birlic la începutul carierei. "În primii săi ani de actorie la Teatrul Naţional, juca în «Omul cu mârţoaga» şi, la un moment dat, ea intra în scenă, avea o mică intervenţie. Birlic stătea la masă şi când apărea ea, deşi nu era în scenariu pregătit lucrul ăsta, lua un ziar şi stătea cu el în faţă. Azi aşa, mâine aşa şi, până la urmă, doamna Draga Olteanu l-a întrebat: «Maestre, chiar aşa prost joc, de nu vă uitaţi la mine?». El i-a răspuns: «Joci atât de bine şi ar fi păcat; dacă mi-aş da jos ziarul, toată lumea s-ar uita la mine»". Mihăilă îşi aminteşte şi o anecdotă pe care a aflat-o de la Ion Lucian şi Vladimir Găitan, care au plecat cu Birlic cândva într-un turneu: "Fiecare avea bănuţi puţini, dar au jucat toţi poker cu un coleg. El le-a luat banii lui Lucian şi celorlalţi, iar Birlic i-a văzut supăraţi şi i-a întrebat: «Ce-i cu voi?». «Am jucat cu ăsta poker şi am pierdut toţi banii». S-a dus Birlic şi a jucat şi el poker, iar spre dimineaţă i-a trezit pe fiecare: «Câţi bani ţi-a luat?». În timp ce le dădea banii înapoi pe rând, le zicea: «Să nu mai joci niciodată»".

https://adevarul.ro/cultura/teatru/portret-lozuri-castigatoare-tras-birlic-viata-1_59f41a575ab6550cb89000ba/index.html

Aurel Miheleş
Aurel Miheleş

Regizorul Aurel Miheleş despre Birlic


Toate televiziunile îl dau, vă pot spune după tantiemele pe care le primesc. Birlic... Eu pe Birlic nu îl cunoşteam, aşa cum nu cunoşteam nici un actor când am revenit în ţară. La Moscova îi cunoşteam pe toţi marii actori din şcoala lui Stanislavski si pe marii regizori, între care Michelsson... Mulţi chiar mă confundau cu el, din cauza apropierii fonetice a numelor noastre... Michelsson este un regizor de teatru reformator, care a fost trimis în lagăr... În ţară nu cunoşteam nici un actor. Mi-am dat seama că pe Giugaru l-am văzut jucând în perioada '40-'44. Nu ştiu dacă ştiţi, dar la cinematografe rulau pe atunci câte două filme şi puteai să intri în sala când vrei. Între cele două filme, era o pauză în care, pe scenă, apăreau actori, cu scheciuri. Acolo l-am văzut prima dată pe Giugaru. Pe urmă, l-am întrebat dacă a jucat la Volta-Buzeşti, cum se numea cinematograful acela de pe Griviţei. Şi zice: "Da, am jucat. Când m-ai văzut?".

https://jurnalul.antena3.ro/cultura/film/am-avut-norocul-sa-i-avem-in-film-pe-birlic-si-pe-giugaru-653304.html
Boris Petroff
Boris Petroff

Actorul Boris Petroff: "Voiam ca strada mea să devină «Grigore Vasiliu Birlic»"

Celor din generaţia născută după Revoluţie numele Grigore Vasiliu Birlic nu le trezeşte nostalgii. Mulţi dintre ei nu s-au bucurat de personajele meşterite de actorul din Fălticeni nici în anii comunismului, nici ulterior. Dar destui dintre colegii lui de scenă au avut grijă să-l păstreze pe Birlic în rândul marilor artişti. De exemplu, actorul Boris Petroff (77 de ani), din distribuţia unor pelicule ca "Balanţa" şi "Priveşte înainte cu mânie", şi-a dorit ca strada pe care locuia în Bucureşti, în cartierul Vatra Luminoasă, să poarte numele lui Birlic, aşa că a adus vorba despre asta la o întâlnire cu diverse personalităţi culturale, după 1989. Acum trăieşte în comuna Moroeni, la peste 100 de kilometri de Capitală. "La o agapă organizată pentru actori, am spus notabilităţilor: avem străzi cu nume de caporali, de sergenţi, dar mareşalul comediei româneşti n-are stradă? «Şi ce propuneţi?», m-a întrebat cineva. Voiam ca strada mea, Aroneanu, să devină Grigore Vasiliu Birlic. Şi aşa s-a întâmplat! Eram actorul care stătea pe strada unui actor. Eu am şi colaborat cu Birlic, când am jucat la Piatra Neamţ, după '68. A fost invitat să facă un turneu cu un spectacol şi ne-a luat pe mine, pe Ioan Fiscuteanu şi pe Dionisie Vitcu", a relatat acesta pentru "Weekend Adevărul".

https://adevarul.ro/cultura/teatru/portret-lozuri-castigatoare-tras-birlic-viata-1_59f41a575ab6550cb89000ba/index.html

Birlic alaturi de Iulie Darie
Birlic alaturi de Iulie Darie

Farse pe scenă: "Ce-are, domnule, valiza? Parcă e lipită de podea!"

Regizorul Sică Alexandrescu (1896-1973) a fost unul dintre aceia care au petrecut timp îndelungat cu Birlic, de aici şi numeroasele amintiri în care se strecoară haiosul actor. Ce s-a întâmplat, de exemplu, pe când se juca la Teatrul Comedia spectacolul "O scrisoare pierdută"? Iată un fragment publicat în revista "Teatrul", în august 1966: "O farsă care s-a repetat de mai multe ori - a făcut, cum s-ar zice, serie - s-a petrecut şi se petrece în actul al patrulea al «Scrisorii pierdute». Victima este întotdeauna interpretul lui Dandanache. Agamiţă Dandanache intră cu o mică valiză, unde se presupune că sînt lucrurile de care are nevoie în voiaj. Prin complicitaea mai multora, dintre care nu pot lipsi recuziterul - aducătorul valizei - şi Trahanache, care intră împreună cu Agamiţă... Dar să povestim lucrurile aşa cum s-au întîmplat la una din ediţiile acestei farse. Eroii sînt artişti ai poporului, locul acţiunii - scena Teatrului Comedia. Dandanache-Birlic stă de vorbă în culise cu Trahanache-Giugaru, aşteptîndu-şi intrarea. Nu trebuie să fie prea atenţi la ce se petrece pe scenă. Vor fi avertizaţi că li se apropie replica, de sunetul zurgălăilor de la presupusa birjă în care Agamiţă a călătorit cinci poşte. Deci, trăncănesc în voie. Giugaru, mai ales, e foarte bine dispus. Regizorul de culise începe să agite clopoţeii, semn că le-a venit intrarea. Birlic se apleacă şi ia valiza, pe care recuziterul i-o pusese la picioare acum cîteva clipe. Dar n-o poate ridica! - Ce-are, domnule, valiza? Parcă e lipită de podea! În sfîrşit, o ridică de jos. E grea ca niciodată. Abia o poate ţine. - Ce-aţi băgat în valiză? Ce-i asta? Axente! Gogule! - adică regizorul de culise si recuziterul-şef. Nici unul însă nu răspunde la apel. Parcă au intrat în pămînt. Birlic se enervează. - Ce-i asta? Fir-aţi ai dracului! Nu intru! Pristanda-Marcel Anghelescu e ca din întîmplare în spatele lui. Ca din întîmplare, fiindcă Pristanda nu are ce căuta aici. El va intra în scenă - cînd îi va veni rîndul - din cealaltă parte. - Lasă, domnule, acum, intraţi! V-a trecut replica! Hai, Birlic! - spune Marcel şi-l împinge în scenă. - Dar nu pot s-o ţiu! Îmi rupe mîna! - Intră-n scenă! A intrat. Valiza... de-abia o poate duce. Şi trebuie s-o ţină în mînă tot timpul pînă iese din scenă. Iar prima scenă a lui Dandanache e cam lungă. O mută cînd în dreapta, cînd în stînga. În sfîrşit, iese. Aruncă geamantanul cît colo, şi primii oameni de care dă cu ochii - Marcel şi Giugaru - se prăpădeau de rîs: autorul şi unul din complici. - Voi aţi fost?! Ei, las' că vi-o plătesc eu! Dar ce dracu-aţi băgat înăuntru? Se duce la valiză, o desface şi găseşte în ea o contrabală - o greutate de tuci care se foloseşte pe scenă şi care trage pe puţin şapte-opt kilograme. Dacă Birlic s-a ţinut de cuvînt, dacă "i-a plătit-o" lui Marcel sau i-a rămas dator - nu se mai ştie. Farsa însă nu e nouă. La Cluj, cu mulţi ani în urmă, pe Dandanache îl juca Ghibericon, iar pe neica Zaharia, Stănes- cu-Papa. La un spectacol, Ghibericon se pomeneşte cu valiza plumb. Om voinic, el n-a avut ezitările lui Birlic, şi-a dat seama de ce s-a petrecut, n-a zis nimic şi a intrat în scenă. Papa de-abia-şi ţinea rîsul şi se dădea astfel singur de gol că face parte din conjuraţie. Văzînd aşa, Dandanache-Ghibericon, abătîndu-se pentru prima şi ultima dată de la textul sfînt al lui Caragiale, se adresează lui Trahanache-Papa: - Puicusorule, ţine mata dzeamantănasul o clipă. Papa îl ia şi dă să-l puie jos. - Nu! Să nu-l lasi din mînă, neicuşorule, că se spardze. E ţeva fradzil! Şi Trahanache, care trebuia să menajeze pe omul de la centru, a fost nevoit să se supuie: s-a chinuit cu valiza pînă i-a amorţit mîna. Ghibericon, deci, a plătit pe loc."
https://adevarul.ro/cultura/teatru/portret-lozuri-castigatoare-tras-birlic-viata-1_59f41a575ab6550cb89000ba/index.html

Generozităţile lui Grigore Vasiliu Birlic

 Sora cea mică a lui Birlic, soţia scriitorului Mihail Şerban, a avut doi copii: Irina si Radu - fiica a devenit istoric, iar fiul, arhitect. Grigore Vasiliu n-a fost tată, însă era un unchi gata oricând să sară în ajutorul nepoţilor. De exemplu, se ducea după doctor când nepotul lui se îmbolnăvea. "Grigore, unul dintre fraţii mamei, era chiar şi pentru un băieţel de 4 ani - cred că asta e vârsta de la care am amintiri despre el - o «celebritate». Prin apartamentul nostru din Strada Sfinţii Apostoli, nr. 21, se perindau atunci mulţi oameni mari", a povestit Radu Şerban, nepotul lui Birlic, acum mai bine de un deceniu, pentru "Jurnalul Naţional".


Cazinouri, automobile, poante


Acel Birlic grijuliu e şi cel despre care s-a scris că frecventa cazinoul din Sinaia şi că împrumuta apoi bani de la o verişoară din Câmpina, ca să n-o necăjească pe actriţa Angela Mateescu, prima lui soţie. După moartea ei, s-a căsătorit cu Valeria Nanci, şi ea actriţă. Cu toate că avea dintotdeauna o pasiune pentru autoturisme, a condus prima lui maşină abia pe la 50 de ani, un Opel, după care şi-a cumpărat un Ford. Ultimul automobil a fost un Volkswagen Beetle, prea mic pentru gustul lui. Mai sunt şi alte anecdote despre Birlic. Cum odată, în "D'ale Carnavalului", la Teatrul Naţional, l-a jucat pe Crăcănel cu atâta însufleţire, încât toată Sala Studio a izbucnit în râs şi s-a întrerupt spectacolul, ca să-şi revină lumea. Sau cum, la Câmpulung, în timpul unei filmări pentru "Titanic - vals", a adunat ţăranii care făceau figuraţie şi i-a îndemnat să-l voteze pe el, că s-a încheiat comunismul şi o să le dea pământ. Se pare că a fost aşa de convingător, încât oamenii au dat vestea mai departe acasă.

Lângă Maria Tănase


Actorul s-a stins din viaţă pe 14 februarie 1970, la Bucureşti, şi a fost înmormântat la Cimitirul Bellu. Ultimul rol al lui Grigore Vasiliu a fost "Birlic", pe care şi-a dorit să-l joace din nou la Teatrul Constantin Tănase. "Tatăl meu ţine minte cum Birlic a venit acasă şi-a spus: «Domne, ce planuri am! Am dat de doi regizori tineri cu care o să fac nişte filme care o să rupă gura târgului». Era vorba despre Gheorghe Naghi şi Aurel Miheleş. Birlic a prevăzut succesul lui (n.r. - propriu) şi al cinematografiei. Înainte de a juca în «Birlic», lumea când îl vedea pe stradă, îi spunea: «Uite-l pe Brelocul lui Iancovescu!». După ce a devenit Birlic, oamenii se luau scai de el. Nu-i spuneau nimica, doar mergeau în spatele lui. Acest lucru îl înfuria enorm pe fratele lui, care arăta leit şi care beneficia de acelaşi tratament (...) Birlic este înmormântat lângă Maria Tănase. În copilărie, când mergeam la mormântul bunicii Jenica, ne opream să punem o floare şi la Birlic, şi la Maria Tănase", îi spunea Alex Şerban, fiul lui Radu Şerban, absolvent de afaceri internaţionale, stabilit la New York, jurnalistei Dana Andronie în 2006.
https://adevarul.ro/cultura/teatru/portret-lozuri-castigatoare-tras-birlic-viata-1_59f41a575ab6550cb89000ba/index.html

PORTRET - Câte lozuri câştigătoare a tras Birlic în viaţă

Birlic a mers la braţ cu 13 personaje de-ale lui Caragiale, printre acestea: Lefter Popescu, Crăcănel şi Brânzovenescu. Actorul s-a simţit în largul lui pe scenă încă de la primul spectacol, în care a fost figurant. Atunci nu se gândea că peste scurt timp lumea avea să se ţină după el pe stradă. În anii '50, bunăoară, când auzeau de un nou film sau spectacol de teatru, oamenii nu întrebau: "Cine joacă?", ci: "Joacă şi Birlic?". Ştiri pe aceeaşi temă "Din culisele cinematografiei". Cum şi-a tocat celebrul Grigore V... L-aţi urmărit probabil pe Grigore Vasiliu Birlic cu sufletul la gură în filmul "Două lozuri", apărut în 1957, unde îl interpretează pe Lefter Popescu - scund şi cu pălărie pe cap, se fâţâie cu o umbrelă în mână prin Bucureştiul lui Caragiale. Nici nu te gândeşti că el îl joacă şi pe funcţionarul din pelicula satirică "Directorul nostru", în care îi lipseşte mustaţa, poartă cravată şi mută teancuri de hârtii de pe un colţ al biroului pe altul. Dar, orice rol ar juca, Birlic găseşte un moment pentru a face ochii mari cât cepele, aşa cum se întâmplă şi în acest film, în timp ce-şi pune întrebări despre vizitele directorului: "Ce fel de viaţă o mai fi şi asta, să trăieşti mereu cu frica în suflet? Aşteptând din moment în moment să vină un şef peste tine, ba încă şeful cel mare. Cine ştie ce o să mai născocească mâine. Te pomeneşti că iar o ia razna prin birouri".

"Voiam să mă fac clovn"

Vesel, mărinimos, sensibil, uneori irascibil, dar fără să ţină supărarea, Birlic a fost colegul unor actori precum Alexandru Giugaru, Radu Beligan, Horia Şerbănescu şi Simona Bondoc. Horia Şerbănescu l-a cunoscut când au jucat în comedia de moravuri "Doi vecini", după schiţa lui Tudor Arghezi şi i se părea că Birlic era modest şi bucuros să îi încurajeze pe cei cu care lucra. "Era extrem de atent faţă de regie", explica Şerbănescu într-un interviu. "Pentru Sică Alexandrescu avea respect şi teamă. Controversele erau, câteodată, destul de încinse. Sică spunea apăsat: «Domnule Birlic, aici te rog să joci aşa cum ţi-am spus eu!». Iar Birlic striga: «Ba am să fac ce cred eu că e bine!». Striga, se congestiona, protesta şi ieşea afară, în hol, unde îl urmam ca să-l liniştesc. După vreo jumătate de oră de chibzuială secretă (n-o arăta), revenea la normal, reintra în scenă, la repetiţie, şi ca şi cum nimic nu s-ar fi întâmplat, întreba: «Cum ziceaţi că trebuie să facem, domnule Sică?»". De obicei, se încăpăţâna căci simţea că ştia mai bine ce i se potriveşte personajului, nu pentru că ar fi urmărit un avantaj personal. "Nici prin gând nu mi-a trecut vreodată să devin actor. N-am spus niciodată versuri, n-am jucat niciodată în piese de teatru pe la serbările şcolare, în sfârşit, nu m-am manifestat niciodată ca un viitor actor... voiam să mă fac clovn!", a povestit Birlic, în 1935, pentru revista "Rampa".

https://adevarul.ro/cultura/teatru/portret-lozuri-castigatoare-tras-birlic-viata-1_59f41a575ab6550cb89000ba/index.html


PIESE DE TEATRU/FILME ALE ACTORULUI GR. V. BIRLIC

EUROSCOLA 2019
Toate drepturile rezervate 2019
Creat cu Webnode
Creați un site gratuit! Acest site a fost realizat cu Webnode. Creați-vă propriul site gratuit chiar azi! Începeți